روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانهها به نقل از فاطمه کیهان مدیر انتشارات اعلام کرد: دو کتاب درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران و روزنامهنگاری تخصصی به دلیل اتمام نسخههای پیشین تجدید چاپ شدند.
کیهان افزود: کتاب درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران کاری است از دکتر محمدمهدی فرقانی و با مقدمهای از دکتر کاظم معتمدنژاد که با پیشگفتاری بر چاپ دوم در چهار فصل و یک پیوست به شرح زیر تدوین یافته است:
فصل اول: اهمیت و ضرورت شناخت ارتباطات سنتی
فصل دوم: سطوح و ساختارهای ارتباطات سنتی
فصل سوم: بازشناسی برخی از ارتباطگران، پیامها و شیوههای ارتباطات سنتی
فصل چهارم: نقش شبکۀ ارتباطات سنتی در برخی از جنبشهای اجتماعی ایران
نویسنده کتاب معتقد است: در عصر بزرگراههای اطلاعاتی و ارتباطاتی و از منظر تجدد و مدرنیسم شاید سخن گفتن از ارتباطات سنتی نوعی واپسگرایی به حساب آید. اما اگر مدرنیته نتواند و یا نخواهد نقشها و کارکردهای جدید نظام کهن ازجمله نظامهای ارتباطی سنتی را مورد بازنگری قرار دهد، خود به نوعی سنت مذموم، ضد ترقی و ضد تمدن تبدیل خواهد شد.
تهیه و تدوین کتاب حاضر، نخستین گام در راه پر کردن خلأ مطالعات تخصصی مربوط به ارتباطات سنتی در ایران است و بهعنوان یک منبع سودمند و مفید میتواند جایگاه ارتباطات یاد شده در مطالعات را مشخصتر و برجستهتر نشان دهد.
مدیر انتشارات در ارتباط با تجدید چاپ کتاب دیگر این دفتر که روزنامهنگاری تخصصی نام دارد اضافه کرد: کتاب روزنامهنگاری تخصصی کاری است از دکتر حسین قندی که حاصل سالها تجربه و تلاش نویسنده آن به شمار میرود. این کتاب با شمارگان ۲000 نسخه و در 2200 صفحه منتشر شده و قیمت آن نیز 2000 تومان است.
کتاب یاد شده در چهار فصل و یک پیوست به شرح زیر تنظیم شده است:
فصل اول: تاریخچه روزنامهنگاری در جهان و ایران
فصل دوم: تخصص روزنامهنگاری تخصصی
فصل سوم: تقسیمبندی در روزنامهنگاری
فصل چهارم: گرافیک مطبوعات تخصصی و صفحهآرایی
دکتر قندی در پیشگفتار این کتاب، انگیزه خود از انتشار روزنامهنگاری تخصصی را ضرورت تربیت روزنامهنگار متخصص میداند و میگوید: روزنامهنگاری مانند هر رشته علمی دیگری یک تخصص است و نیازمند افرادی است که آموزش روزنامهنگاری را طی کرده باشند. برای رسیدن به روزنامهنگاری تخصصی دانشجو باید علاوهبر کسب مهارتهای روزنامهنگاری، تخصصهای ویژهای را نیز کسب نماید. زیرا مطبوعات تخصصی بر اساس نیاز طبقهای خاص به دانستن در زمینه علوم مورد علاقه آنها شکل گرفته است.
درنتیجه در روزنامهنگاری تخصصی باید نگاهی ویژه به نیاز مخاطبان داشت. وی معتقد است بدون تربیت روزنامهنگار متخصص، نشریات نمیتوانند رشد و ماندگاری داشته باشند.